Daarnet heb ik een ommetje gemaakt met een van de Gentse stadswachten, om een aantal pijnpunten in de buurt bloot te leggen.
Een tijdje geleden had ik namelijk naar Gentinfo gebeld, om een aantal problemen door te geven. Veel mensen klagen namelijk veel en vaak over dingen in hun straat waar ze niet gelukkig mee zijn: een slecht voetpad, een licht dat niet werkt, een overwoekerd speeltuintje, een oversteekpad dat bijna niet meer zichtbaar is… Alleen kunnen ze dat bij ’t Stad niet ruiken. Nochtans zijn er dagelijks een hoop stadswachten op pad, die proberen in elke straat van gans Groot Gent minstens één keer per jaar te passeren.
Daarom is er dus Gentinfo, voor al uw vragen, problemen, klachten, meldingen en inlichtingen over Gent. Ik had vroeger zo ooit eens gebeld omdat een van de favoriete speeltuintjes hier in de buurt overwoekerd was door brandnetels. Ze gingen het doorgeven aan de Groendienst, en jawel, toen ik twee dagen later passeerde, lag alles er proper gekortwiekt bij. Idem voor glas in het zand van een ander speeltuintje: de volgende dag was alles opgeruimd, en lag er zelfs een laag vers zand. Tsja, als niemand het meldt, kunnen ze het dus niet weten.
Ik had gebeld voor een serieus overwoekerd (stadswacht) en vooral zeer slecht aangelegd (technische dienst) voetpad, een haag die een halve meter over het voetpad groeit, weliswaar zeer goed onderhouden, maar waardoor je met een buggy noodgedwongen de straat op moet (stadswacht), de overwoekering van de bermen van het uitgebaggerde Liefke (vaststelling door stadswacht, probleem voor groendienst), en vooral ook het feit dat er in de buurt van de basisschool geen voetpaden zijn, waardoor je ook met je kinderen ofwel door de modder moet, ofwel op het fietspad. Terwijl ze net het fietsen promoten, en er dus veel fietsers zijn.
Ik kreeg eerst een telefoon van de technische dienst, waarin een man me vrij onvriendelijk om uitleg verzocht. Het onvriendelijke bleek achteraf vooral om die ontbrekende voetpaden te gaan: blijkbaar zaagt de school daar al jàren voor, maar als ze een voetpad moeten aanleggen, moet dat minstens een meter twintig (of zoiets) breed zijn, moeten ze de hele straat een stukje onteigenen, en daar is blijkbaar geen geld voor. Tsja, als de veiligheid van onze kinderen geen prioriteit is…
Dat kreeg ik dan ook als antwoord: of ik wel besefte hoeveel geld dat kostte? Ja hoor, maar daar betaal ik ook belastingen voor, zeker? De heraanleg van het andere troittoir, dat gingen ze eens bekijken, want ook dat was een kwestie van budget.
Een paar dagen later kreeg ik een telefoontje van iemand van de stadswacht: dat hij mensen had langsgestuurd, maar dat zij het probleem niet precies konden lokaliseren. Of ik eens wilde meegaan en tonen wat er aan de hand was? Ja hoor, en dus stond er om negen uur deze morgen een vriendelijke dame van de stadswacht aan mijn deur. Ik trok mijn jas aan, en wandelde met haar mee. Intussen was er in het slechte voetpad op de Evergemsesteenweg een heuse verzakking, en dat ging ze fotograferen en zo snel mogelijk doorgeven, want dat kon uiteraard niet. Ook de andere dingen waren duidelijk, en dus ging ze even proberen langsgaan bij de eigenaars en hen uitleggen wat het probleem was, en dat ze er dus iets aan moesten doen.
Ze verzekerde me dat ze zeker actie gingen ondernemen, maar dat ze dus echt niet konden zeggen wat het resultaat ging zijn, en hoe lang het zou duren.
Dat begrijp ik volledig, maar wat ik vooral schitterend vind, is dat er meteen gehoor kwam voor mijn ‘klachten’. Want ja, enerzijds voelde ik me een oude verzuurde zaag, maar aan de andere kant kan het wel een hoop ergernis in de buurt wegnemen. ’t Stad wil met plezier problemen aanpakken, maar ze moeten eerst weten dat ze er zijn.
Daarom: woon je in Gent, heb je een vraag/probleem/ergernis in verband met het openbare domein? Bel naar Gentinfo op 09/210.10.10, ze zullen je met plezier aanhoren.