Tegenwoordig moeten alle leerlingen van het derde tot en met het zesde middelbaar aan onderzoekscompetenties doen op school. Meteen weet u ongeveer evenveel als wij, toen we de term hoorden. En na verscheidene vergaderingen daarrond wisten we nog steeds niet veel meer.
Enfin, intussen zijn we een paar jaar later, en heb ik al een paar fijne onderzoekscompetenties voor Latijn achter de rug. Twee jaar geleden hebben mijn zesdes een waar banket aangericht, voor zes personen, met authentiek (of toch zoveel mogelijk) eten, kleren, setting, vertier…
Dit jaar koos de klas opnieuw voor een gezamelijk praktisch project, in plaats van een kille paper per persoon. Ze gingen namelijk het stukje Tacitus waarin Nero zijn stiefbroer Britannicus vermoordt, verfilmen. Dat stukje hadden we gelezen in het Latijn, en daar hebben ze dan een Nederlandstalig script van gemaakt, wat we vertaald hebben naar het Latijn, en dat is vandaag dan verfilmd. In stukjes en brokjes, verschillende scenes, met zelfgemaakte kleren en accessoires, en een heuse banketscene op het einde.
Ik ben kapot, maar ik heb er intens van genoten. Ik mocht namelijk regisseur zijn, en heb zodoende alles meegemaakt. Nu moet het opgenomen materiaal (‘Take 23!’) nog geselecteerd en gemonteerd worden, en nadien ook ondertiteld. Ook dat is een werkje voor hen.
Ik ben wel razend benieuwd naar het eindresultaat, om eerlijk te zijn. Lang zal het niet zijn, maar hopelijk wel de moeite. Ik hou je op de hoogte.
Eén antwoord op “Onderzoekscompetenties”